vrijdag, november 10, 2006

Typetjes

De laatste 2 dagen ben ik voor mijn werk op cursus geweest; een certificeringscursus voor het afnemen van gedrag- en drijfverenanalyses.
De eerste dag hebben we ons bezig gehouden met de kenmerken van de verschillende gedragstypes die volgens het DISC-model worden onderscheiden( Dominantie( rood), Invloed( geel), Stabiliteit( groen) en Confomiteit( blauw)), dus hoe doen mensen de dingen die ze doen?
De tweede cursusdag ging over drijfveren: waarom doen mensen de dingen die ze doen, of met andere woorden: wat beweegtze, waar komen ze hun bed voor uit?
Heel leuk, heel boeiend. Ook met een gevaar: dat je gaat proberen iedereen in hokjes te stoppen.
Gelukkig weet ik één ding zeker: wij zijn allemaal geschapen naar Gods beeld. De schepping is misvormd door de zonde, maar als je verlost bent door het offer van de Here Jezus mag je groeien naar dat volmaakte beeld. Want in Hem en door Hem kunnen we veranderen! Door de Heilige Geest dragen we vrucht en gaan we ons gedragen naar dat beeld. En weet je toen ik me tijdens de cursus zo stiekum afvroeg welke "kleur" de Here Jezus heeft kon ik maar tot 1 conclusie komen: allemaal! Hij is leider, motivator, inspirator, bemiddelaar, supporter, coördinator, obeservator en organisator. Geweldig toch! Hij is mens geworden zoals wij en hij kan meevoelen met onze zwakheden, Hij is de hogepriester die voor ons pleit bij de Vader! Wat heerlijk dat Hij ons in staat stelt op Hem te gaan lijken.