maandag, mei 22, 2006

Oma's Schattas

Ter gelegenheid van Moederdag kreeg ik van mijn schoonmoeder een speciaal voor mij gemaakt exemplaar van "Oma's Schattas".
Het idee voor deze schattas is ontstaan toen de schoonzuster van mijn schoonmoeder 80-jaar werd. Naast alle ( bijna) volwassen kleinkinderen was er van haar jongste zoon nog een jongetje van 3 jaar; hij was de inspiratiebron: zijn handjes zijn nagetekend en van eigengemaakt vilt op een tas genaait. Hierin kan oma alle tekeningen, werkjes en andere schatten bewaren die ze krijgt.
De tas bleek een groot succes en er kwam meer vraag naar. Mijn schoonmoeder vroeg mij toen om te verwoorden wat de gedachte achter de tas was. Zo werd het een co-productie van Marrie van Faassen-Smid en Ineke van Faassen-Schut.

Oma's schattas heeft - vaak als cadeau - de weg al naar een aantal oma's gevonden.

( a.u.b. het copyright op het gedicht respecteren; gebruik van idee en tekst na toestemming van de makers. De tassen zijn te bestellen)



Oma’s Schat-tas

Kinderogen
die in verwondering het gewone zien,
de schoonheid opmerken
waar wij zo gemakkelijk aan voorbijgaan.

Een handje dat die schatten opraapt,
koestert,
en ze met een onweerstaanbare lach doorgeeft.
“Hier oma, voor jou. Mooi hè?”

Ogen
waarin het leven zich weerspiegelt;
die met verwondering herkennen
wat zo ongewoon gewoon is.

Handen
die gezorgd en gekoesterd hebben,
geopend om te ontvangen
wat zo mild geven wordt:

liefde
gevat in hout, in steen en schelpen;
in een tekening van die wondere wereld
van het kind van haar kind.

Schatten
die het verdienen bewaard te worden
op een heel speciaal plekje:
in oma’s schattas.