dinsdag, juni 20, 2006

Vaderdag dagje uit.

Als je vader 80 is en alles heeft wat hij wil hebben, of het kan aanschaffen als hij dat wil, is het niet eenvoudig een cadeautje te bedenken.
En vaderdag ongemerkt voorbij laten gaan wilde ik ook niet.
Mijn pa is nog steed verwoed natuurliefhebber en fotograaf ( ik heb het niet van een vreemde dus); hij geeft ook nog steeds dialezingen in de regio. Een van die lezingen - de handen van de aarde - gaat over bomen.
Toen ik mij en mijn auto een dagje ter beschikking stelde om ergens heen te gaan waar hij graag heen wilde was de keus gauw gemaakt: de Kroezeboom bij Fleringen ( Tubbergen, OV) moest het reisdoel worden. Hij had geen goede foto's van deze eeuwenoude eik.
Omdat wij nog wat meer rariteiten op dit geboed wisten in Twente, is het een hele bomen- toernee geworden. Van de Kroezeboom zijn we ( via Ootmarsum waar we gegeten hebben) doorgereden naar de Bakspieker bij Lattrop. Dit is ook een oude eik, maar deze is dwars door het dak van een Bakspieker of Bakhoes gegroeid. Het rondje hebben we uiteindelijk besloten op Landgoed het Everloo bij Beuningen. Hier staan oude geknotte lindebomen waarvan er 2 ondersteund worden door houten palen, anders vallen ze om; zo krom zijn ze gegroeid. Ze zijn nog wel springlevend getuige het frisse groene blad aan de top.
Voor mijn vader was het Everloo een feest der herkenning: als jonge man heeft hij in de jaren na de 2e wereldoorlog diverse malen hier gekampeerd met leden van de CJN ( Christelijke jeugdbond voor natuurstudie) 60 jaar na dato bleken de herinneringen nog steed levendig.