vrijdag, februari 17, 2006

Wintergasten

Het is al weer even geleden dat ik wat schreef, maar dat betekent niet dat er niets te melden valt.
Naast wereldnieuws en olympisch nieuws is er ook natuurnieuws. "In de winter ?", zul je zeggen. Jazeker, in de winter; juist in de winter! De natuur lijkt een winterslaap te houden, de bomen zijn kaal en bloemen zie je niet. Maar vogels des te meer, juist door die kale takken en lege velden.
Zoals wij op wintervakenatie gaan, doen sommige vogels dat ook. Een voorbeeld hiervan is de Pestvogel. Vreemde naam, maar dat komt omdat men vroeger de komst van deze vogel associeerde met het uitbreken van besmettelijke ziekten zoals de pest. De Pestvogel komt namelijk niet elke winter, maar als hij komt spreken we van een zogenaamde invasie. In zijn thuisland Lapland is dan vaak onvoldoende voedsel te vinden, dus zoekt hij het verderop; in Nederland bijvoorbeeld. Hij zoekt hier besdragende struiken, zoals de Gelderse Roos en brengt vervolgens zijn dag door met besjes eten en pitjes poepen.

Eind januari hoorde ik tijdens een wandelingetje met de hond, ongewone vogelgeluiden. Zo ontdekte ik een troepje van zo'n 25 Pestvogels in de boom boven mij. Ik heb dit natuurlijk ook direct aan mijn vader gemeld ( een in Meppel bekend natuurliefhebber en vogelkenner) en samen houden we het een beetje in de gaten. De waarneming ook gemeld bij Dutch Birding, zodat de bewegingen van deze wintergast bijgehouden kunnen worden.
Ik heb geprobeert ze te fotograferen ( beschik net over een telelens), maar het resultaat is nog niet zo geweldig: de vogels zijn erg beweeglijk, en voor een ongeoefend vogelfotograaf is dat de pest.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hartstikke leuk, je weblog!
Laat ons vooral meegenieten van je prachtige foto's.

Liefs, Ina.

7:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home